Followers

Friday 17 February 2012

Korea Day 5 - Jeju

Regang2kan jari tuk menaip.... Aku kene gigihkan diri sebelum lupe. Perjalanan ke jeju pada hari ke 5 bermula sekarang. ^_^ 

Disebabkan hari ni satu hari kami akan berjalan2 di jeju maka banyak la tempat yang berada dalam list itenery. Pepagi pas mandi rutin seperti biasa adalah sarap ape yang ada. Kat jeju hiking inn ni senang sikit sebab dia ada pantry. So senang la kalau nak makan. Hari ni aku ala2 lambat sikit so aku soh la kawan aku pi readykan sarap. Makanan rutin kami ialah ramen aka magie :p. Air nes instant tu. Dah kenyang kami memulakan perjalanan. Dah prepare note kecik tulis lis mana nak pergi. Motipnye aku nak soh minah kat information center tu tulis dalam bahasa korea nama tempat ni. so nanti senang nak naik public transpot. Selesai jer dapat info camner nak gi tempat2 harini kami pun mendapatkan cab. Mula kami akan ke cheonjeon waterfall. Price cab dah x ingat tapi dalam 5K Won rasenyer. Entry fee pun x mahal sangat dalam 2K Won.


Actually waterfall dia kecik jer. Kalau nak compare ngan waterfall kat gunung ledang tu mmg kalah la dorang tp apa yang wat aku terkaku seketika adalah decoration dan bagaimana dorang maintain tempat tu. Seriously cantik sangat2. Bersih sampai xkan nampak sampah langsung. Daun2 kering pun x hado!! Dalam pond siap ada itik berenang2. Ditambah plak ngan kedinginan salji. Adeh romantik gitu.. Patutla orang suka honeymoon kat Jeju. Dok ngah menikmati keindahan alam angin sepoi2 bahasa membawa salji menyapa. Feeling x hingat aku mase tu. Ni aku share ape yang aku rase lalu gambar ni yer... sile feeling :p

Setelah puas menikmati keindahan alam ciptaan tuhan, kami pun keluar. Beli la sikit buat tangan kat deretan kedai2 tu. Semua ajumma2 kat cni x pandai English tp ader sorang philiphine jd dorang punyer translator. Minah philiphine ni dah setaun keje kat situ. so agak mudah la perbualan kami.

Destinasi seterusnye ialah Oedalgae. Tempat agak unik. Permandangan saujana mata memandang. Perjalanan dari Waterfall tadi dalam 10 minit jer naik cab. Oedalgae ni sangat cantik. Tempat yang mesti datang kalau korang nak datang jeju ni. Sesuai tuk menenangkan fikiran, mengagumi ciptaan tuhan, feeling2 dan jugak sesuai la klu nak ubat hati kalau putus chenta. hahahahaha. Sekali lagik aku terpaku. Cantik sangat. Laut yang biru dan batu2 yang amat unik. Cakap banyak tak guna, sila la feeling2 ngan gambar dibawah. Pasni korang meroyan lak nak datang cni..

Laut yang luas membiru, saujana mata memandang. Lama jugak la kami disini feeling2. Tapiiii amaran keras la yer.. sape2 yang nak datang sini kene kuat semangat la. kene menapak agak jauh. Jauh dan ala2 mendaki bukit sikit. So badan kene fit la yer. Kalau ader sakit2 lutut tu aku nasihatkan x payah la. kompom korang x dapat nak tgok sume2 ni.

Aku macam nak pengsan menapak. Bile tanyer ajushi2 kat situ berapa jauh lagik.. ayat x leh blah.. oh just another 2km.. 2km???? 2km klu rate x hape ni hamek ko... sungguh menguji kekuatan skru2 lutut aku. almaklumla aku kan terlebih!! cis.. Ni lak time aku ngah feeling2 kene candid la plak. tp i like!! santekkkkkkk...

Ni klu sape2 yang ngah putus cinta ke tunang ke bahaya jugak. sbb beberapa langkah jer dah leh jd arwah.. bawah tu batu bukan air. so klu jatuh harapan nk idop to 0%.. so jgn wat keje gile .
Dah puas kami pun patah balik dan berlari2 mencari air. haus sangat. walaupun sejuk siap ader salji2 gitu tp tetap nak air. Selepas relex2 merehatkan kaki, kami pun mencari cara nak ke World cup stadium. Pening seketika nak naik bas kat mane rupa2nye kene menapak lagik dalam 1Km. Mane x kurus aku macam ni. Laluan lak mendaki. hoyeeee.. best kan. Semangat punye pasal gigih la aku berjalan. Aku pun kagum ngan diri sendiri. Hebat jugak faizah ni. huhuhuhu. Dah sampai satu simpang cab pun lalu. kami pun tahan la. perjalanan dalam 10 min jer. World cub stadium ni sunyi sepi dikala winter ni. Sekali lagik kami disambut dengan angin berserta salji yang kuat.. Berlari2 aku mencari tempat perlindungan. Kawan2 aku boleh jalan ngan selamba menikmati seni bina stadium. Kagum aku. Korang x sejuk ker?? ni lak gambar kat ctu.

Dah penat meroud2 stadium yang sunyi sepi, salji ngan angin lak makin kuat kami pun nak gerak ker next destination. Next destination ialah Teddy bear stadium. Perjalanan agak jauh. tp nak naik bas x reti so kami tekat nak naik cab jer. Tapi malang mase tu cab xmo lalu la plak. huyooo sejuk tuhan jer la yang tau. Kaki aku dah nak beku dah ni. Nak dekat 10 min menapak cab pun lalu. Alhamdulillah.
Sampai kat Teddy bear museum tu kami pun masuk. Entry fee 8K Won. Mahal nak mampuihhhh nak dekat RM 24. Berbaloi ke ni. masuk jer la. datang jauh2 ni. Kat dalam museum ni ader teddy bear dari awam 1900 hingga la 2000. Tapi aku bukan le type pecinta teddy bear ni. Tapi dalam prince hour ader mention teddy bear museum ni. So aku macam nak tgok la apa yang special sangat. Mmg ada banyak la teddy bear yang pelbagai rupe dan stail. tp pada aku x berapa berbaloi la masuk museum ni sbb xder apa yang sangat menarik.

Gambar yang tengah2 tu bear dalam prince hour. Masihkan korang ingat^_^. Rindu la plak kat cte tu. harus korek balik CD dia. Dah keluar dari museum tu dorang nak masuk museum ripley believe it tp aku xmo. Aku suruh diorang go on. Satu sebab mahal dan keduanya sebab aku x minat benda2 ni. Aku ni jiwa sentimental dan x suka benda2 yang pelik2 ni. Klu kuar kat tv tu x penahnye aku tgok sbb aku ngeri tgok. Tapi last2 dorang pun x masuk. Sudah... kami pun masuk family mart tuk lunch. Disebabkan aku dah lapo lunch aku ialah magie + nasik. Sadis.. kat Malaysia x buat nyer. lantak la janji kenyang. Nak makan sedap tunggu balik malaysia yer.
Kemudian kami masuk plak cokelat land. entry fee 3K Won tp jd coupon. so nanti leh beli coklat ngan coupon tu. Maksudnye masuk free la kan. Kami pun masuk la. Kat sini coklat seluruh dunia dipamerkan. Malaysia punye pun hada.. Coklat tongkat ali. Korang penah denga?? aku kat Malaysia pun x penah jumpa. hahaha lawak.



After dok round2 and beli apa2 yang patut kami pun gerak. Motip nak ke old folk home tp dalam perjalanan nak keluar tu ternampak la plak pos office. hurmm mmg rezeki la nak pos postcard dari jeju. Pejabat pos ni dah macam kedai. Penuh ngan limau. Besar2 lak tu. Tapi mamat yang jual tu aku rase x pandai English so muka dia agak kelat xmo layan kitorng. Tapi kawan aku dok terliur ngan limau tu lalu dia capai sebijik. x le besar sangat. 1.5K Won. Mak aihhh mahal tu. RM 4 kot sebijik. layannnn.

Nak ke old folk home ni agak jauh dan nak dapat info dulu macam mana nak kesana. so skang nak kene gi information center dulu. Motip xnak trus tahan cab sebab aku x reti nak cakap ngan driver cab nanti so kene jugak ke information center. Tapi kawan aku dah tertahan cab. Naik jer la. seperti yang aku jangka mmg driver tu x paham apa yang aku cakap. last2 dok dah give up aku cakap information center. trus la dia bawak kami kesana. Sebenarnya aku nak tau kat mana old folk village yang paling dekat tp rupenye kat jeju cume ada 2 je. dan dua2 agak jauh dari lokasi kami sekarang. Tambahan pulak dia tutup kul 6. so tinggal 1 hr. macam x sempat. Aku pun mintak minah kat counter tu suggest mana lagik nak gi so dia pun suggest la cliff yang berhampiran. Minah tu siap bagitau ajushi cap tadi tp ajushi tu marah2. Aku siap blur napa dia marah2. Rupa2nya lokasinya sangat dekat. hahahaha patutla dia marah.


Kami tak lama kat cni sebab dah penat. Lepas jalan2 sikit trus masuk kat convention center carik family mart. pekena coffee pastu naik bas ke hostel. Perut masih lapa so kami plan la nak makan lagik steamboat semalam. Lepas dah tersandar kekenyangan aku surender nak balik hostel trus. Kawan yang lain nak sambung soping lak. sila la. aku dah tak terdaya lagik. Sampai bilik jer aku tadah air panas kat bath tab. Mandi, solat dan kroihhhhhh.. Selamat malam jeju...


Sambung esok lak jeju seoul mission!!~~



No comments:

Post a Comment

Please show your ID or Open ID at least. Comment from Anonymous will not appear in here ^____^