Followers

Wednesday 15 February 2012

Korea Day 3 - Busan - Jeju

Bangun jer pagi2 pas semayang subuh kami pun bersiap tuk round the busan. Dengan beg pack 12 kg matlamat hari ni nak carik tic ferry ke Jeju dulu. So kami ke ferry station menaiki cab. Tapi cab boleh plak hantar kami ke bahagian cargo, terpaksa la menapak lagik ke bahagian penumpang. dalan 1/2 km. senaman dipagi hari.

Sampai je kat kaunter tic sume gelap. biar betik xtak x bukak lagik time ni. Tanye punye tanye rupenye arini xder perkhidmatan ferry ke Jeju.. Arghhhh.. punah la harapan kami nak naik ferry.

Permandangan sekitar perlabuhan.. kempunan nak naik ferry.

So skang option yang tinggal ialah naik flight. So kene patah balik carik CC tuk beli tic flight. Disebabkan kami ader pengalaman beli ticket ngan jejuair so xder masalah sangat. Yang masalahnye nak check jeju air leh check in beg berape kg. Klu mahal matila... Check punye check, ngan bantuan dari pemilik cc rupenye luggage 15 kg FREE.. giler best. Klu AA pun macam tu kan ker nikmat namenyer..

yantie beli tic ke Jeju gune kad magic ^_^.

Pas berjaya beli tic tuk malam tu jugak, kami pun masuk busan station tuk simpan bag. Tuk carik locker tu kami tanye information center. Yakin jer dia bagitau yang locker ader kat bawah la bagai, sekali kami dok jalan, locker ader kat seblah escalator. Hampeh tul. Kat locker ni gigihla kami nak pahamkan macam mana nak gune. bahasa korea gamaknye. X dapat jugak kami tanye la orang yang ade kat ctu. Lepas jer berjaya baru nampak ader instruction dalam English tapi side lain.

Sengal sungguh. Ok beg dah simpan skang masenye nak meround2 busan. Sebelum tu sempat jugak tulis poscard dan pos pade insan2 terpilih.. hehehehe nantikan ye.. Perkhidmatan city tour busan yang kami naik semalam tak beroperasi pada hasi isnin. So hari ni kami kene menggunakan public transport untuk ke destinasi. Dan destinasi pilihan kami ialah Taejongdae.

Taejongdae ni cliff yang facing laut. So ia agak jauh. dalam 30 minit menaiki public bas. Bas akan berhenti kat bawah, so macam kene menapak naik atas. Permukaan agak curam. Macam nak semput jugak la time tu tapi kami layankan. Semangat dipagi hari katanya.

Mencari arah..

Dah sampai kat entry, rupenye nak naik atas lagik ada 2 option. samaada nak walking atau guna train. Harga x mahal sangat dalam 1.5K Won jer. Disebabkan nak kejarkan masa kami pilih naik train tu. Ada 6 point yang kite boleh turun and naik next train. Train akan jalan setiap 30 min. First drop yang kami turun adalah observation station. Kat sini ada bangunan ala2 tower yang facing laut. Ada 2 tingkat. Tingkat pertama open air. sejuk x hengat kat cni dan tingkat 2 tu ada glass wall. Dalam tu ader cafe sekali. dah puas menikmati pandangan laut dan kapal yang cantik kami pun berjalan naik ke light house.

Light house x jauh dari ctu so macam buang masa kalau nak tunggu next train. Menapak dalam 10 min jer. View kat sini mmg cantik. sempatla aku posing jap.

Pastu ader couple ni ala2 suweet wat aku jeles jap. Dorang ni aku rase umur dalam late 30an tp suweet la. Winter sonata katenyer. hehehhehe

Ni plak gambar cliff dari atas. Sebenarnye banyak lagik gambar cliff yang cantik2 tp sebab jauh dan camere tak cukup canggih. so x dapat la nak amik.

Banyak lak gambar aku dari belakang. Maklumla ada 2 orang paparazzi.. kikikiki.

Balik dari Taejongdae kami bergegas amik bas ke busan station dan amik train dan menuju ke Busan Airport. Perjalanan agak jauh tp pki subway. x la susah sangat. Tapi puas la nak double check to make sure x salah train. Sampai busan Airport pun masih awal, Sempat kami sembahyang dulu. Sume dah ok kami pun check luggage. Serious Jeju air mmg best. Aku bagi A+ la. Tambang murah yang giler puas hati. Sementara tunggu flight kami dok meround airport. Dapat jugak beli poscard.

Masa untuk terbang ke jeju. Sebenarnya kami punye planning akan bermalam diatas ferry malam ni. So disebabkan naik flight, maka awal la dan kami kene la carik emergency place to overnite malam ni. Sampai jer kat Jeju airport, trus ke information center tuk mintak nasihat pasal hostel. Minah tu ala2 blur. Berangin jugak aku. Dia dok suggest hostel tp fully book. Last2 bukak buku LP, dapat 1 gueshouse nearby. Membantu jugak buku LP ni. aku pun mintak tolong minah korea tu tulis kat kertas supaya senang aku tunjuk kat teksi driver nanti. Kami tunggu teksi x lama, trus tunjuk kertas kat teksi driver. Sampai dalam 10 min jer. Tambang dalam 6K Won kot. aku dah lupe. Guest house ni bagi bilik bapak beso. harga pun x la mahal sangat. Dalam 18K Won per head. Toilet dia bapak beso leh muat la bilik tu satu family. Puas hati. TV LCD. Heater dan hair dryer pun ader. Cukup!!.

Bilik ni cukup nak muatkan 10 orang kot.. hahaha bapak beso.

Perut pun dah menyanyikan lagu riang, kami pun berlari2 dalam kehujanan ke Family mart tuk carik nasik. Balik berlari2 sambil wat lawak nak makan tinggalkan aku. tapi kunci bilik kat aku... hahahahaha lawak. pas kenyang kami pun kroihhhhhhh..

Sambung lagik sok kat jeju yer....

1. salam,
    nak tanya ckit...
    klu tempah tiket flight ke jeju tak pe ke tak tulis binti . takut org korea tak faham...

1. hi dear. for worldwide traveling sama ada naik cruise or flght kita tak gunakan bin or binti. biasa nya perkataan itu akn digntikan dgn /. begitu jg utk agama lain.
      contoh; Ali bin Abu. di tiket nama tertera MrAbu/Ali. Family name biasa akan digunakan di bahagian hadapan.

2. Hurmmm x ingat la plak. Mcm xpe jer. Rasenyer mmg x tulis pun. Tp btw mcm x ketat sgat. Dorang x check sgt pun. Janji name same mcm dlm pasport ok dah

3. salam,

seronok bace blog awak..=)

sbnrnye sy da book tiket g korea 19/4/2013 ni..

tp masalahnye saye plan nak beli tiket ke jeju 20/4/2013. semua korean airline website saya da masuk tp saye xphm mcmne nk guna....
    huhuhu

4. Hehehe... Saya return lagik jun nanti. Hurm mase saya dulu plan nk naik ferry tp x berjaya. Kitorang last minute gi cc beli kat busan. X paham gak. Ape lagik google translate la. Pastu panggil budak cc tu check kan betul x. Sy x naik korean air. Naik jeju air. Cube la yer. Hwaiting. Huhuhu

5. Boleh bagitau hostel yg dlm pix diatas tak? ingat nak stay kat situ di jeju nanti.

1. Global motel. Kami dapat kat buku lp. Phone no 7565943.. Tu jer detail y ada dalam buku lp ni. Counter kat airport y call kan. Trus dia bg add. :-)

6. iza, i plan nak g next year. best time pergi mlwt seoul bila yer ur advice. i bawak baby. i tak nak pergi musim panas.

1. Spring and Autumn rasenyer ok. Sbb winter sejuk sangat. nanti cian baby. Summer mmg panas. somewhere around April or mid May ok. or October until mid Nov.

7. iza.. kak nak tumpang pi busan gak.. tolong ajarkan..WA0194750917

1. Huh.. nak tumpang... camner nk tumpang saya xder plan lagik nk gi.. ok nanti saya whatsup.

Please show your ID or Open ID at least. Comment from Anonymous will not appear in here ^____^