Followers

Monday 26 March 2012

Cheese tart - Not for sale...

Harus kene tulis cheese tart ni not for sale. Alkisahnyer aku try la wat cheese tart ni. Sedap jer makan. Berangan la dah pandai nak masukkan dalam Kasih Impian Bonda nyer produk. Tapi aku simpan tepi la angan2 tu. Jenuh aku nak wat tart ni. Sampai sakit pinggang menenyeh. X sanggup la aku nak amik order. Sedap mmg sedap. Tapi mark kat lengan aku kene tray panas ni pun sedap gak. Ni la hasilnyer. X santek la... hehehehe


So aku mmg respek la sape2 yang berjual tart ni.. Tabik spring.. toi.... resepi ni aku bagi kot2 korang nak uji skill korang.

BLUEBERRY CHEESE TART 
Source: Kak Rinchan 

Bahan-bahan: 
Untuk doh pastri 
250gm butter 
80gm icing sugar 
2 biji telur 
440gm tepung gandum 
1 teaspn esen vanila 

Kaedah penyediaan: 
1. Satukan semua bahan dan uli sehingga menjadi doh. 
2. Ambil sebahagian kecil doh dan tekankan dalam acuan tat. Sila rujuk gambar di atas. 
3. Cucuk-cucuk pastri menggunakan garpu dan bakar doh pastri selama 8-10 minit atau sehingga separuh masak pada suhu 175 darjah cel. 
4. Sementara itu sediakan bahan isian cheese. 

Filling 
Source: Kak Mas 

250g Philadelphia cream cheese 
60g gula caster 
20g butter 
1 'B' egg 

Blueberry filling 

5. Untuk filling, pukul cream cheese, gula dan butter sampai kembang, masuk telur dan pukul hingga rata.Masukkan dalam piping beg. 
6. Pipekan cheese dlm pastry dan sudukan 1/4 sudu kecil blueberry. Buat corak ikut suka. 
7. Bakar 180C dalam 5-10minit. Angkat.

Sile la try... boleh uji tahap kekuatan pinggang anda skali...^_^

No comments:

Post a Comment

Please show your ID or Open ID at least. Comment from Anonymous will not appear in here ^____^