Followers

Thursday 12 February 2015

Japan Winter 2015 - Day 1 PaE Enter Japan..

Assalamualikum.. Kegigihan nak menulis blog ni macam berkobar plak bile ade kawan kawan asik tanye bile nak update blog. Nak buat rujukan katenyer. Seram pun ade ni. gigil tangan nk menaip nih. Ayuh lah kite gigih sebelum sumenyer aku lupe. Aku ni bukan pattern mencatat pun.

Sebenarnyer mula mula aku bernekad nk masuk Japan solo. Ha gitu tp akhirnyer aku pergi bersama akak aku.. ye akak kandung aku. Tiket kami plak KL - Nagoya - KL. Aku main beli jer tanpa study ape pun. Tu mmg kebiasaan y aku buat. Beli jer dulu fikir kemudian. Bile nak dah nak dekat tarikh travel aku pun mula la menelaah. Bace blog bloger femes tu ha.. ehemmm. Sile terasa.. Check online kengkonon nak siapkan itinerary dah rangka2 bagai dan akhirnye aku cerita la kat akak aku yang kami akan cover. Plan asal akan cover Nagoya, Kyoto dan Osaka jer. Sebab trip kali ni cume 7 hari jer. Namun akak nk jugak ke Tokyo n Mt Fuji. Jadiknyer travel kali ni agak rush2 jadiknyer

Since perjalanan akak jauh dan kene retun back to Nagoya, kami amik JR Pass. RM 902 mase aku beli. Plan mmg nak balun sume naik shikenzen (bullet train) belaka.

Hari yang dinanti pun tibe. Sebenarnyer aku dah beli flight ticket JB to KL yang mana selang 2 jam dari flight ke Nagoya. Disebabkan akak aku punyela risau flight delay terpaksa la beli lain ticket yang mana awal 10 jam. Giler jenuh aku nak berkampung kat KLIA 2 tu. Alang2 tu aku pun book hotel Capsule Container kat KLIA 2 tu. Motip sangat sbb aku nk tdo dan mandi sebelum flight. Flight kami Lewat malam dan akan sampai ke Nagoya awal pagi esoknyer.

Sampai di Nagoya dalam jan 8.30 pagi. Pertama sekali kami kene la amik train ke Nagoya Station. Dari Nagoya station kami akan naik Shikenzen ke Tokyo. First time nak beli ticket train kat Japan ni. Setelah gagal memahami cara Train Japan (Actually x sempat nk pk sebab ade org takut salah) trus la kami ke kaunter. Nagoya airport ke Nagoya station price tic dia 870 yen which is lebih kurang RM 26. Omg.. mahalnyer train Japan nih. Jauh naw ker.

Ticket ngan peta dapat dari kaunter train.

Sampai kat Nagoya station kami nak kene redeem plak JR Pass dulu. Kemudian booking seat Hikari ke Tokyo. Senang klu booking seat ni. Proper sikit. Xder la duduk bersepah. Sape2 nk redeem kat Nagoya station ni sila la tanye lokasi JR Pass ni kat information counter. Sbb macam agak jauh sikit. Perjalanan dari Nagoya ke Tokyo lebih kurang 3 jam. Sambung tido dalam Shikenzen plak. Hotel kami di Tokyo terletak berdekatan dengan Korakuen station. Actually x dekat sangat. jauh jugak nk berjalan dari subway.

Since ni first time aku datang Japan, risau la jugak sesat bagai ni.. Macam x biasa kan sesat. Tapi bersama org y x biasa. Kang spoil mood plak. Kami sewa pocket wifi online. Service provider akan hantar ke hotel kite. Senang gitu. Masalah pertama kami ialah nk cakap ngan kaunter hotel pasal pocket wifi kami. Mereka totally x faham English. Aku cakap pocket wifi, balik2 dia dok bagi pasword wifi hotel. Hampir nk give up. Risau gak pocket wifi tu mmg tak sampai. Dah bayar ni. Lastnyer idea menjelma. Aku log in wifi hotel then google translate kat dia. Trus dia bagi satu bungkusan post. Laju gile. Erkkkk. fuhhhh lega.. Muka akak aku y masam trus senyum lebar.

Hotel LiveMax Korakuen

Masuk jer bilik hotel aku terkesima jap. Mak aihhh.. Dalam satu bilik ade 2 bilik. satu toilet. Bilik lengkap ngan microwave, peti ais, kettle dan tv. Erkkk.. Aku booking hotel mahal sangat ker. Mewahnyer. Harga hotel kami 14,200 yen which is dalam RM415 untuk 2 malam. Xpe la.. nk berehat katenyer kan. Disebabkan macam dah penat kami rehat sekejap kemudian malamnyer kami ke Shibuya. Nk jalan jalan sikit jer katenyer. Kami kluar dalam jam 6. Gelap gulite dah masa tu.

Ni konon2 leh tahan sejuk naw. Ko tgok la nasib ko nanti..

Ni la Shibuya street. ha camni la ramai manusia y nak cross. Dia jadik sibuk amat sebab ade 4 simpang. dan y bestnyer bile cross, depa cros sesuka hati arahnyer. hahahaha. Kami pun cross berkali2. Jakun gamaknyer.

Ready to cross.

Start!!

Sejuk yang amat plak mase ni. Dengan lincah aku kluarkan baju bulus. Amik gambar then kami jalan jalan sekitar shibuya. Lastnyer kami masuk Forever 21. Aku mmg suka kedai ni. Selalunyer aku gi yang kat Myeondong. Tp selalu keciwe sbb depa buat baju sume saiz comel comel. Tapi kat Shibuya ni ade saiz ok. Seronok sgt. hihi.. Ade la jugak membeli. Ikotkan hati mmg nk soping byk tp mengenangkan jauh lagik perjalanan. no no no.. berat beg nanti.

Cantek x ootd saya. berbulus bulus.

Comel plak aku rase pokok ni..

Setelah penat yang amat kami naik minum and lepak lepak kat Starbuck. Dapat plak seat mengadap jalan. Macam hapening jer area Shibuya ni. Suka sangat.

View dari Starbucks Shibuya

On the way nak masuk subway kami nampak kereta ni. Aku x rase kete ni boleh jalan on road. Tgok tayar ngan dia. Bapak beso. Klu ade bonggol sikit sure sangkut nih. Imagine jalan kat Malaysia plak.

Bukan aku jer yer.. depa pun sama jugak.. Ni kalau bersama kawan sekepala ni mau amik video pusing pusing nih.

Note: Shibuya Street - Shibuya Station Exit 5. (Kluar dekat dengan Starbuks Shibuya)

Ok la.. Tamat Day 1. Shibuya Street ni aku mmg rekomen la pada sapa2 yang nk ke Tokyo.. Selain Cross yang ramai sesangat tu, kedai2 dia pun hapening. Ala2 Myeondong gitu. Tapi xder la kedai Mekap merata. Harga barang ok la. Mebi sebab nk end winter dah. Depa dok buat sale bagai..

To be continue...

1. tolong la jangan laju sangat entry tuh... aku baru musim autumn ko dah winter berderai2 turun snow.. haha

cantiknya la hai hotel tu.. mesti tak murah kan.. hehe

1. X laju.. tp entry autum yang lambat sgt.. haishh.. ce tekan minyak sikit.. kikiki

2. tengok..abis sume entry jepun akak drop komen
    penat aaaa
    takkan tak de hadiah ????
    dari peminat tegar

ahaks

1. kite bagi hadiah live jer la nanti.. aiskrim kat tawau plaks.. hahahaha

Please show your ID or Open ID at least. Comment from Anonymous will not appear in here ^____^